//ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΤΑΪΛΑΝΔΗ

ΔΙΑΚΟΠΕΣ ΓΙΑ ΔΙΑΛΟΓΙΣΜΟ ΣΤΗΝ ΤΑΪΛΑΝΔΗ

Καθισμένοι στη στάση του λωτού, τα πόδια σας παθαίνουν κράμπες. Σταγόνες ιδρώτας κυλούν στα μάγουλα σας. Το μυαλό σας εκτοξεύεται σαν την μαϊμού! Και καθώς η γρήγορη αναπνοή σας, απαλά οδηγεί το μυαλό σας προς την ηρεμία και τη χαλάρωση, Ακούγεται ένα βούισμα από ένα κουνούπι που γλιστρά φευγαλέα δίπλα από το κεφάλι σας.

Και αυτό υποτίθεται ότι είναι διακοπές; Κάτι, που  για να έχει την εμπειρία κάποιος πέταξε χιλιάδες χιλιόμετρα και άδειασε τον λογαριασμό του στην τράπεζα; Επιφανειακά, κάτι τέτοιο δεν φαίνεται να αξίζει τον κόπο, αλλά για έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό επισκεπτών στην Ταϊλάνδη, η απάντηση είναι αναμφισβήτητα «Ναι»
Καθώς προσελκύονται από τον ήλιο, την άμμο και τις αισθησιακές απολαύσεις, οι περισσότεροι ξένοι τουρίστες μαζί με τους Ταϊλανδέζους αναζητούν ένα διαφορετικό είδος ταξιδιού, κάνοντας ένα διάλειμμα ολίγων ημερών, εβδομάδων ή και περισσότερο, για κάτι που μπορεί να ονομαστεί «Πνευματικές Διακοπές». Η Ταϊλάνδη μπορεί τώρα περισσότερο από ποτέ να το προσφέρει σε αυτούς που το ζητούν.

Τα περισσότερα βουδιστικά μοναστήρια στη χώρα, ανοίγουν τις πόρτες τους σε ξένους που δεν γνωρίζουν την Ταϊλανδέζικη γλώσσα, εγκαταστάσεις προσαρμοσμένες στους ξένους, ενσωματώνονται τώρα στα μοναστήρια που βρίσκονται στις απομακρυσμένες ορεινές κοιλάδες στα βόρεια της χώρας, στα ήρεμα δάση στα βορειοανατολικά και μέσα στην αστική κακοφωνία της Μπανγκόκ

Αυτές οι εγκαταστάσεις μπορούν να περιγραφούν σαν να είναι πνευματικοί καταυλισμοί-δηλαδή σκληρά κρεβάτια ύπνου, τουαλέτες με τρύπα στο έδαφος, πολύ βασικά γεύματα, αυστηροί κανόνες ή μία πιο απλή λύση τα πολυτελή ξενοδοχεία, συνήθως δίπλα στην παραλία στα οποία μπορείς να κάνεις διαλογισμό και μια σειρά από δραστηριότητες που καταπολεμούν το stress και οι οποίες μερικές φορές φθάνουν στον αισθησιασμό και τέλος στην ευχαρίστηση.

Οι προπονητές των αθλητών συνηθίζουν να λένε «Χωρίς πόνο δεν μπορείς να κερδίσεις» Έτσι οποιοσδήποτε θεωρεί ότι αρωματικά κεριά ή μασάζ με βότανα θα φέρουν διαρκή ψυχική ηρεμία και αυτογνωσία κοροϊδεύει τον εαυτό του. Ο διαλογισμός, ο οποίος είναι προβληματισμός σε ένα περιβάλλον χωρίς τηλεόραση, τηλέφωνο, μουσική και μερικές φορές χωρίς επικοινωνία είναι σκληρή δουλειά. Εν τούτοις πολλοί πνευματικοί παραθεριστές επιμένουν ότι αξίζει η προσπάθεια και επιστρέφουν κάθε φορά.

«τους ακούς να λένε ότι μετά από μια τέτοια εμπειρία απομόνωσης βιώνουν μια μεγάλη θετική αλλαγή. Φυσικά η επιστροφή στην κανονική ζωή και σε όλα τα ερεθίσματα, τους καθορίζει πάλι. Αλλά κάτι από αυτά που έχουν βρει εκεί, μένει μέσα τους για όλη την υπόλοιπη ζωή τους» λέει ο Brooke Schedneck, ένας Αμερικανός, ερευνητής του διαλογισμού για τους ξένους στην Ταϊλάνδη.

Για μερικούς, όπως ο Αμερικανός επιχειρηματίας Albert Eberhardt, η απομόνωση έχει επίσης επιφέρει δραματική βελτίωση στην υγεία και τον τρόπο ζωής του. Ο 71χρονος Eberharrdt, του οποίου το πάχος και η αρτηριακή του πίεση μεγάλωναν με τα χρόνια του στην Bangkok τώρα καυχάται για μετρήσεις ζωτικής σημασίας για την υγεία του, οι οποίες είναι σχετικές με τις μετρήσεις ενός νέου άνδρα και για περιφέρεια μέσης μικρότερη κατά 25,5 εκατοστά. «Ο γιατρός μου απλά δεν μπορεί να το πιστέψει» «σας λέω είναι επαναστατικό»

Ανάμεσα στους επισκέπτες της Bangkok οι οποίοι αναζητούν να γνωρίσουν τον διαλογισμό, πολλοί κατευθύνονται προς το Wat Maharat, ένα μοναστήρι κοντά στο Grand Palace ονομαστό σαν κέντρο μάθησης από τότε που ανακαλύφθηκε τον 18ο αιώνα. Αφήνοντας πίσω τα στριμωγμένα τουριστικά λεωφορεία και τους πωλητές βουδιστικών φυλαχτών που σαν γεράκια αναζητούν αγοραστές, κάποιος μπορεί να κάνει μια ιστορική αναδρομή στην παλιά Ταϊλάνδη:  Σε ένα οχυρωμένο χώρο και περιτοιχισμένο από κατάλευκα περίπτερα με πορτοκαλί κεραμοσκεπές, σκιερές αυλές και ιερά που προσελκύουν μια ήσυχη επίσκεψη προσκυνητών.

Είμαστε ανοιχτοί σε οποιονδήποτε, οποιαδήποτε μέρα και οποιαδήποτε ώρα. Αν κάποιος πει, έχω μόνο μια ώρα γιατί έχω να προφθάσω το αεροπλάνο μου απόψε δεν θα πω ποτέ όχι δεν έχω ώρα για σένα, λέει ο Phra Suputh Chauncom, καλόγερος στο Wat Vipassana.
Το κέντρο διαλογισμού έχει καθοδηγήσει ακούραστα εκατοντάδες ξένους από περισσότερες από 60 χώρες. Και αυτή η δράση η οποία πραγματοποιείται σε άπταιστα Αγγλικά υπερβαίνει την εξήγηση των τεχνικών του διαλογισμού. Έχει συμβουλέψει επισκέπτες, οι πολλοί από αυτούς είναι νέοι άνθρωποι που είναι εθισμένοι, απελπισμένοι από τα χτυπήματα της ζωής ή έχουν ακόμα και πεζά προβλήματα όπως το να χάσεις το πορτοφόλι σου ή το διαβατήριο σου.

Ο Phra Suputh και οι βοηθοί του οργανώνουν συνεδρίες διαλογισμού και κάνουν ομιλίες 3 φορές την ημέρα σε μια αίθουσα, στο 5ο τμήμα του μοναστηριού. Οι περισσότεροι ξένοι και Ταϊλανδοί ζουν έξω από τους τοίχους των μοναστηριών, έρχονται όταν και όπως επιλέξουν χωρίς να ακολουθούν συγκεκριμένους κανόνες. Το μοναστήρι προσφέρει επίσης μερικά καταλύματα για εκείνους που επιθυμούν να μείνουν για περισσότερο χρόνο- 3μήνες είναι η μεγαλύτερη περίοδος που έχει σημειωθεί- και οι οποίοι πρέπει να τηρούν τις βασικές εντολές του μοναχισμού, όπως αποχή από το αλκοόλ, το sex και το φαγητό μετά το μεσημέρι, καθώς επίσης να αποδίδουν σεβασμό στο Βούδα. Ο Phra Suputh όμως, όπως πολλοί δάσκαλοι του διαλογισμού, ξεκαθαρίζει ότι δεν είναι εκεί για να προσηλυτίσει κανέναν.
Ακόμα και αν κάποιοι μένουν εδώ για ένα μήνα, δεν τους ρωτώ ποτέ αν θέλουν να γίνουν Βουδιστές. Απλά τους λέω ότι αυτό είναι ένας τρόπος να βελτιώσεις τη ζωή σας, λέει ο 71χρονος καλόγερος, ο οποίος δούλεψε για τον αμερικανικό στρατό κατά την διάρκεια του πολέμου στο Βιετνάμ και δημιούργησε οικογένεια πριν φορέσει τα κίτρινα ράσα.

Ένα μέρος των μαθητών του αποφάσισε να ακολουθήσει τον βουδισμό. Άλλοι τον εκπλήσσουν με την επιμονή τους, όπως αυτή η ομάδα μαθητών της συγκριτικής θρησκειολογίας, οι οποίοι έφτασαν πριν από λίγο καιρό από το πανεπιστήμιο του Long Island  των Ηνωμένων Πολιτειών χωρίς εμπειρία του διαλογισμού. «Στην αρχή ήμουν δύσπιστος για το τι θα μπορούσαν να κάνουν σε 10 ημέρες. Αλλά τους είπα, η στιγμή ανήκει σε σας» θυμάται. Αυτά τα λεπτά της συγκέντρωσης του μυαλού στην αύξηση και πτώση της κοιλιακής χώρας ενώ αναπνέεις – η πεμπτουσία του vipassana- η διορατικότητα του διαλογισμού η οποία ασκείται συνήθως στην Ταϊλάνδη – πολλαπλασιάζονται.

Σταδιακά οι μαθητές ήταν ικανοί να κάθονται μία ώρα ή και περισσότερο κάθε φορά χωρίς να κινούνται , έως ότου μπορούσαν να εξασκούνται για οκτώ ώρες την ημέρα. «την τελευταία ημέρα κάθισα πάνω στην εξέδρα για να τους μιλήσω και όλοι έκλαιγαν. Με φώναζαν papa and daddy» λέει ο phra Suputh γιατί; «Γιατί τους φρόντιζα σαν δικά μου  παιδιά. Έχω παιδιά σε όλο τον κόσμο»

Ένα άλλο προπύργιο του βουδισμού στην Bangkok για μια πρώτη εμβάπτιση στο βουδισμό είναι το μοναστήρι που άνοιξε πρόσφατα στο Suan Mokkh Forest. Βρίσκεται σε ένα τεράστιο πάρκο όχι μακριά από μια από τις μεγαλύτερες κυψέλες υλισμού της πόλης, την αγορά του σαββατοκύριακου του Chatuchak.

Ο δεύτερος όροφος του μοντέρνου, ενάερου κτιρίου, το οποίο βλέπει σε μια λίμνη, έχει μια μεγάλη αίθουσα διαλογισμού και ένα σαν οβάλ δωμάτιο το οποίο προσκαλεί όλους σε μια «γεύση Νιρβάνα» Αν και δεν δίνονται ακόμα οδηγίες στα Αγγλικά, όλοι οι επισκέπτες μπορούν να πάρουν μέρος  σε συνεδρίες διαλογισμού ή απλά να καθίσουν σε ένα μαξιλαράκι στο δροσερό, σκοτεινό δωμάτιο Nirvana, το οποίο είναι άδειο εκτός από μια μεγάλη οθόνη η οποία  αναπαράγει εικόνες νερού σε κίνηση. «Είναι σαν δωρεάν δείγμα ενός προϊόντος  το οποίο συνήθως είναι καλύτερο από εκείνο που είναι για πώληση. Μπορείς να το δοκιμάσεις» διαβάζεις σε μια επιγραφή στον τοίχο. Μόνο μια λέξη χρειάζεται για να φτάσεις στη Νιρβάνα.

Όσον αφορά το κέντρο, ένα αφιέρωμα στον αποθανόντα Buddhadasa Indapanno, ένα ιδιαίτερα σεβαστό καλόγερο και δάσκαλο ο οποίος μετέτρεψε μια δασώδη περιοχή στη νότια επαρχία του Surat Thani σε έναν από τους ωραιότερους πνευματικούς παραδείσους της Ταϊλάνδης. Το μοναστήρι του Suan Mokkh Forest, το οποίο ξεκίνησε να υποδέχεται τουρίστες το 1989, είναι ένα από τα πολλά κέντρα διαλογισμού που υπάρχουν στην αγροτική Ταϊλάνδη. Οι ταξιδιώτες που κατευθύνονται στη νότια επαρχία του Lamphun μπορούν να σταματήσουν δίπλα στο ειδυλλιακό και πρωτότυπο Dhamma Park Gallery και Heritage Garden που ιδρύθηκε από την Αγγλίδα γλύπτρια Venetia Walkey. Οι συζητήσεις  σχετικά με την διερεύνηση των δεσμών ανάμεσα στη βουδιστική ηθική, την τέχνη και την οικολογία είναι πηγή έμπνευσης, ιδιαίτερα όταν γίνονται στην κατάλευκη ψηλοτάβανη γκαλερί με τα γλυπτά που εξυψώνουν το πνεύμα.

Προσφέρουμε μια ανάλαφρη εισαγωγή στη φώτιση μέσω των χιουμοριστικών σατυρικών σύγχρονων γλυπτών, παρουσιάζοντας την σοφία του βουδισμού με ένα καινούργιο τρόπο, λέει. Κάνουμε την εμπειρία σοβαρή και διασκεδαστική για όλες τις θρησκείες. Στην βορειοανατολική επαρχία του Ubon Ratchani βρίσκεται το wat Pa Nanachat (The international forest Monastery) το οποίο ξεκίνησε να λειτουργεί το 1975 ειδικά για ξένους από έναν άλλο ιδιαίτερα σεβαστό και χαρισματικό καλόγερο, τον Acharn Chah. Αυτό και το Suan Monh μπορούν να συνυπολογιστούν ανάμεσα στα «Μοναστήρια εκκίνησης» αν και το wat Pa Nanachat είναι πρωτίστως για καλόγερους και για εκείνους που προετοιμάζονται για χειροτονία. Στο Suank Monk, το ξύπνημα είναι στις 4 το πρωί, ώρες για διαλογισμό, σκούπισμα, καθάρισμα τουαλετών και καθόλου συζήτηση κατά την διάρκεια της δεκαήμερης απομόνωσης.
Είναι σκληρές οι συνθήκες εκεί, 20% εγκαταλείπουν τις πρώτες 3μέρες, λέει ο Ebenhardt, ο οποίος πιστεύει ότι η παραμονή εκεί 8 φορές τις προηγούμενες δεκαετίες του έσωσε τη ζωή. Για να στηρίξει περαιτέρω τα επιχειρήματά του παρουσιάζει λεπτομερείς εξετάσεις αίματος μετά από κάθε εμπειρία απομόνωσης. Τα αποτελέσματα που φανερώνουν την υγεία του σύμφωνα με τα επιστημονικά στοιχεία του, η οποία συνεχώς βελτιώνεται. Στην πραγματικότητα αφήνει ένα βιολογικό κατάλοιπο- στο μυαλό το οποίο σε γεμίζει θετικά συναισθήματα, μειώνει το στρες και βελτιώνει τους ανοσοποιητικούς μηχανισμούς.

Λιγότερο αυστηρό είναι το Middle way meditation retreat, το οποίο βρίσκεται στην λίστα ανάμεσα στους 10 καλύτερους προορισμούς σύμφωνα με το περιοδικό travel and Leisure. Προσφέρει επταήμερα προγράμματα για αρχάριους και ασκούμενους, καθώς επίσης και ένα μηνιαίο πρόγραμμα χειροτονίας σε μια κοιλάδα η οποία περιτριγυρίζεται από δασώδεις λόφους  στην βορειοανατολική επαρχία του Loei. Από το 2004, φιλοξενούμενοι από 70 εθνότητες και κάθε μεγάλη θρησκεία ήρθαν στο χώρο. Το πρόγραμμα για τους Ταϊλανδούς είναι τόσο δημοφιλές ώστε να είναι απαραίτητο να κάνουν κράτηση εκ των προτέρων. Ο μέσος όρος των ομάδων των αρχαρίων θα κάνει τέσσερις με πέντε ώρες διαλογισμό, θα παρακολουθήσουν μαθήματα συζητήσεων και ασκήσεων και θα κάνουν φιλίες μέσω της επικοινωνίας.

Έχουμε ένα πρωτόκολλο το οποίο δεν είναι τόσο μοναστικό. Το κελί στο οποίο ζείς είναι απλό αλλά δεν χρειάζεται να κοιμάσαι πάνω σε τσιμέντο. Ακολουθούμε τις αρχές του Sapaya, ή της λογικής του εύλογου, λέει ο Venezable  Sander Khemadhamno, ο οποίος χειροτονήθηκε καλόγερος το 2005 αφού προσελκύστηκε  από τον βουδισμό στην πατρίδα του την Ολλανδία.
Επιθυμούμε να έχουμε ένα ανοιχτό ησυχαστήριο , ώστε να είναι προσιτό σε πολλούς ανθρώπους. Αρχίζουμε εύκολα και απλά, ανοικτά αλλά μπορούμε να προχωρήσουμε βαθύτερα. Ο διαλογισμός είναι κάτι που μπορούμε να το διδάξουμε ξεχωριστά, χωρίς αυστηρά θρησκευτικά πλαίσια. Ο Βούδας δίδασκε με ανοιχτό το χέρι, όχι με κλειστή γροθιά λέει.
Η Warankara Tempati, μια Ταϊλανδή συγγραφέας με σπουδές στη Δύση η οποία πηγαίνει από καιρού εις καιρόν, περιγράφει το κέντρο του Loei σαν «ένα είδος καταφυγίου» Το φαγητό είναι εξαιρετικό, η διαμονή δεν είναι πολυτελής αλλά πολύ άνετη, όλα καθαρά και καλοδιατηρημένα. Μας ζητούν να μην μιλάμε πολιτικά, για τα προβλήματα της δουλειάς ή του σπιτιού μας έτσι ώστε να δημιουργούμε μια ειρηνική ατμόσφαιρα. Όχι κινητά τηλέφωνα, λέει. Δεν έχεις καθήκοντα, υποχρεώσεις δεν κάνεις σχέδια. Τα βάρη της ζωής δε υπάρχουν για μια εβδομάδα.

Σοβαροί επαγγελματίες όπως ο Schedneck, ο οποίος έχει διαλογιστεί σε περισσότερα από 12 ησυχαστήρια και μοναστήρια, είναι προσεκτικός στην αξιολόγηση των πλεονεκτημάτων των σύντομων θητειών. Συστήνει μια περίοδο απομόνωσης όχι μικρότερη των 10 ημερών. Ακολουθεί η εφαρμογή των κανόνων στην καθημερινή ζωή, έτσι ώστε να πετύχεις να φτάσεις σε ένα στάδιο αληθινής ηρεμίας και επίγνωσης των σκέψεων και των πράξεων, συναισθηματικής ταύτισης, μετρημένων και όχι απερίσκεπτων αντιδράσεων.
Αν δεν έχεις τις σωστές οδηγίες και το σωστό κίνητρο και τη σωστή συμπεριφορά, δεν θα υπάρχει όφελος, λέει, απλά για κάποιους ο διαλογισμός είναι ακόμα ένα «must do» για να διανθίσει τις διακοπές του όπως η αναρρίχηση σε βράχο ή η ιππασία με έναν ελέφαντα.
Τέλος η επιτυχία των πνευματικών διακοπών εξαρτάται από το πρόσωπο και όχι από το μέρος των διακοπών.
Που είναι το Sun Mohk; διαβάστε ένα φυλλάδιο για την Bangkok. Η απάντηση είναι παντού!