//ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ

ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ

El Arco de Tito
Πρόκειται για μια θριαμβική Αψίδα, που βρίσκεται στη Via Sacra, στην αγορά της Ρώμης.
Αναγέρθηκε από τον αυτοκράτορα Δομιτιανό, το 81 μ.χ, για να τιμήσει τον αδερφό του Τίτο, επειδή είχε επιτύχει περιφανή νίκη, μαζί με τον πατέρα του Βεσπασιανό, στη μάχη εναντίον των Ιουδαίων.
Το 68μ.χ, οι Ιουδαίοι επαναστάτησαν εναντίον των Ρωμαίων. Οι ρωμαίοι κινήθηκαν εναντίον τους, με αρχηγό τον Τίτο και η σύγκρουση έληξε, φυσικά, . Το Στάδιο το χρησιμοποιούσε επίσης ο κάθε Ρωμαίος Αυτοκράτορας, για να παρουσιαστεί στο λαό ή εκεί ακόμα γινόταν η στέψη του νέου αυτοκράτορα, γεγονότα σπουδαία στα οποία παρευρισκόταν όλη η με την πτώση της Ιερουσαλήμ. Οι Ρωμαίοι έφυγαν από την πόλη, αφού πήραν λάφυρα από το Ναό του Σολομώντα.
Στο εσωτερικό της Αψίδας υπάρχουν ανάγλυφα, που παρουσιάζουν λεγεωνάριους να μεταφέρουν λάφυρα από την Ιερουσαλήμ, κήρυκες να κρατούν επιγραφές με ονόματα πόλεων που κατακτήθηκαν και ανάμεσα σ’ αυτούς , ο Τίτο θριαμβευτής πάνω στο άρμα του.
Πρέπει να πούμε ότι η εβραϊκή κοινότητα που ζει στην πόλη ή κάποιοι που την επισκέπτονται, αποφεύγουν αυτή την Αψίδα. Είναι φανερό το γιατί.

Αrco de Constantino (Αψίδα του Κωνσταντίνου)
Η Αψίδα του Κωνσταντίνου βρίσκεται κοντά στο Κολοσσαίο. Είναι η πιο σύγχρονη από τις Αψίδες Θριάμβου στη Ρώμη, αφού ανεγέρθηκε το 315 μ.χ.
Κατασκευάστηκε για να τιμηθεί η νίκη Του Μεγάλου Κωνσταντίνου εναντίον του Μαξεντίου, στη Μουλβία Γέφυρα το 312 μ.χ . Έτσι επήλθε η ειρήνη στη ρωμαϊκή αυτοκρατορία.
Είναι η πιο μεγάλη απ’ όλες τις Θριαμβικές Αψίδες. Αποτελείται από 3 καμάρες και το ύψος της είναι 21 μέτρα, ενώ το πλάτος της 25 μέτρα. Η κεντρική καμάρα είναι η υψηλότερη. Το ύψος της φτάνει τα 12 μέτρα. Με τέτοιες κατασκευές, όπως οι Θριαμβικές Αψίδες, οι Ρωμαίοι αυτοκράτορες ήθελαν να περάσουν ένα διπλό μήνυμα στο λαό. Από τη μια ότι οι Ρωμαίοι αποτελούσαν μέρος της πιο μεγάλης αυτοκρατορίας στον κόσμο και επομένως έπρεπε να είναι περήφανοι γι’ αυτό και από την άλλη ότι έπρεπε να είναι υπάκουοι στον αυτοκράτορα.
Για το λόγο αυτό μπορεί κανείς να δει σε ολόκληρη την πόλη πολλά τέτοια μνημεία που αποδίδουν τιμές σε μάχες, πολέμους στρατιώτες.

Castillo de Sant’ Angelo.
Αυτός ο πέτρινος γίγαντας είναι γνωστός ως ο φύλακας της Ρώμης. Σαν ένας τεράστιος μονομάχος υψώνεται στις όχθες του Τίβερη.
Για να φτάσετε εκεί πρέπει να περάσετε τη γέφυρα που τώρα είναι πεζόδρομος.
Κτίστηκε την εποχή του Αδριανού, το 135 μ.χ. Διέταξε την κατασκευή του ο Αδριανός, γιατί ήθελε να κάνει ένα Μαυσωλείο για τον ίδιο και την οικογένειά του.
Το κτίριο, εξαιτίας της κατασκευής του, χρησιμοποιήθηκε σαν φρούριο στη διάρκεια των επιθέσεων που δεχόταν η Αυτοκρατορία. Τόσο οι αυτοκράτορες όσο και οι Πάπες το χρησιμοποιούσαν για να μένουν εκεί κατά τη διάρκεια των συγκρούσεων. Ένας μυστικός διάδρομος συνδέει το Κάστρο με το Βατικανό.
Στην κορυφή του φρουρίου υπάρχει ένα χάλκινο άγαλμα Αγγέλου. Το άγαλμα απεικονίζει τον Άγγελο, που σύμφωνα με το μύθο, παρουσιάστηκε στη κορυφή του φρουρίου και σταμάτησε μια τρομερή επιδημία που είχε πλήξει την πόλη της Ρώμης. Από κει πήρε και το όνομά του το Κάστρο. Σήμερα είναι Μουσείο.

Φοντάνα ντι Τρέβι.
Είναι το πιο όμορφο και διάσημο μπαρόκ σιντριβάνι της πόλης, ύψους 25,9 και πλάτους 19, 8 μέτρων. Βρίσκεται στην πλατεία Trevi , στην περιοχή Quirinale.
Στο σιντριβάνι δεσπόζει ο Ποσειδώνας, ο θεός της θάλασσας. Κρατάει τα ηνία ενός άρματος σε σχήμα αχιβάδας που το σέρνουν δύο φτερωτά άλογα. Κάθε άλογο καθοδηγείται από έναν Τρίτωνα, θαλάσσια θεότητα, γιο του Ποσειδώνα. Το ένα από τα άλογα είναι ήρεμο ενώ το άλλο ανήσυχο. Οι συμπεριφορές τους συμβολίζουν τη θάλασσα, η οποία άλλοτε είναι αγριεμένη και άλλοτε ήρεμη και γαλήνια. Στα αριστερά του Ποσειδώνα βρίσκεται ένα άγαλμα που αντιπροσωπεύει την Αφονία, ενώ στα δεξιά του ένα άλλο άγαλμα αντιπροσωπεύει την Γονιμότητα.
Το 1732 ο Πάπας Κλήμης 12ος ανέθεσε στον αρχιτέκτονα Νικολό Σάλβι το σχεδιασμό και την κατασκευή της «Φοντάνα ντι Τρέβι». Μετά από τριάντα χρόνια, το 1762, ήταν έτοιμο το μεγαλοπρεπές αυτό συντριβάνι. Σύμφωνα με την παράδοση ο επισκέπτης πρέπει να γυρίσει την πλάτη του και να ρίξει πάνω από τον ώμο του ένα νόμισμα στην κρήνη, για να βρεθεί ξανά στη Ρώμη ή να κάνει μια ευχή.

Πάνθεον.
Το μνημείο αυτό βρίσκεται στην πλατεία της Ροτόντας (Piazza della Rotonda). Πρόκειται για έναν αρχαίο ρωμαϊκό Ναό αφιερωμένο σε όλους τους Θεούς που λατρεύονταν στη Ρώμη (γι’ αυτό ονομάζεται έτσι.)
Την κατασκευή του διέταξε τον 1ο αιώνα μ.χ ο Αγρίππας, αλλά μετά από την καταστροφή που υπέστη λόγω πυρκαγιάς, κατασκευάστηκε ξανά από τον Αδριανό το 2ο αιώνα μ.χ.
Ο ναός διέθετε το μεγαλύτερο θόλο στην αρχαιότητα (43,3 μέτρα διάμετρος στο εσωτερικό του) . Φωτιζόταν από ένα κυκλικό άνοιγμα στη μέση του θόλου, γνωστό ως oculus, λατινική λέξη για το μάτι.
Στο Πάνθεον βρίσκεται ο τάφος του γνωστού ζωγράφου της Αναγέννησης Ραφαήλ καθώς και οι τάφου δύο βασιλέων, των Vittorio Emmanuele II και Umberto I.

Κολοσσαίο.
Το πιο φημισμένο κυκλικό μνημείο, σύμβολο της «Αιώνιας πόλης» ήδη από το Μεσαίωνα, όταν ο Βέδα έγραψε «όσο στέκει το Κολοσσαίο, θα στέκει και η Ρώμη» και πράγματι στέκει εκεί από το 72 μ.χ.. Παρά δε τη συνεχή χρήση του ως λατομείο για την εξαγωγή τραβερτίνη και μαρμάρου, ένα μεγάλο μέρος του εξωτερικού του διασώζεται, επιδεικνύοντας τρία επίπεδα αψίδων που στηρίζονται από κίονες με κιονόκρανα ιωνικού (στη βάση), δωρικού (στη μέση) και κορινθιακού (στο ψηλότερο επίπεδο) ρυθμού. Κάτω από την αρένα διακρίνονται ακόμα καθαρά οι υπόγειοι θάλαμοι όπου παρέμεναν οι μονομάχοι και το περίπλοκο σύστημα τροχαλιών με το οποίο ανυψώνονταν τα κλουβιά με τα θηρία και τα διάφορα σκηνικά.