//ΟΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΣΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ

ΟΙ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟΣ ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ ΣΤΗ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ

η Σαντορίνη διαθέτει περισσότερες από 250 εκκλησίες, διάσπαρτες  παντού, σε όλα τα μεγέθη και τα σχήματα. Η αρχιτεκτονική των εκκλησιών της Σαντορίνης είναι γνωστή για τη λεπτότητα και την πλαστικότητά της. Και τα δύο αυτά στοιχεία πηγάζουν από τη δημιουργική φαντασία των ντόπιων λαϊκών μαστόρων.

Η Παναγία Επισκοπή βρίσκεται στο χωριό  Μέσα Γωνιά. Χτίστηκε στα τέλη του 11ου αιώνα από τον αυτοκράτορα Αλέξιο Α’ Κομνηνό. Η εκκλησία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα Βυζαντινά μνημεία. Φιλοξενεί την εικόνα της Παναγίας της Γλυκογαλούσας, μία από τις τρεις πιο ανεκτίμητες φορητές εικόνες στον κόσμο.

Κοντά στο χωριό του Πύργου, στην κορυφή του βουνού του Προφήτη Ηλία, βρίσκεται το μοναστήρι του Προφήτη Ηλία. Η βαριά  πρόσοψή του με το μεγάλο πέτρινο τοίχος θυμίζει φρούριο
Το μοναστήρι χρονολογείται γύρω στο 1711. Σε παλαιότερες εποχές, το μοναστήρι διέθετε μεγάλη περιουσία. Στην ιδιοκτησία  του είχε και ένα  πλοίο, με το οποίο έκανε εμπόριο προς όφελος του μοναστηριού. Ταυτόχρονα ήταν και ένα πνευματικό κέντρο με μεγάλη πατριωτική επιρροή. Από το 1806 μέχρι και το 1845 λειτουργούσε και ως σχολείο όπου διδάσκονταν ελληνική γλώσσα και λογοτεχνία. Η παρακμή του μοναστηριού ξεκίνησε τα 1860. Τα δε κτήρια υπέστησαν σημαντικές και σοβαρές ζημιές με τον καταστροφικό σεισμό του 1956..

Η εκκλησία του Αγίου Νικολάου του Μαρμαρίτη βρίσκεται λίγο πριν την είσοδο του χωριού Εμπορείο. Η σκεπή της εκκλησίας είναι κατασκευασμένη από μαρμάρινες πλάκες που υποστηρίζονται από τρεις μονολιθικές κολόνες στο εσωτερικού του ναού. Η είσοδος βρίσκεται στην νότια πλευρά.

Ορθόδοξος Καθεδρικός Ναός Μητρόπολης. Φηρά. (τηλ. 22860 22260)
Ο ναός κτίστηκε το 1827 στα Φηρά, με εντυπωσιακή θέση στην καλντέρα και θέα προς το ηφαίστειο. Το 1956 κατέρρευσε από τον καταστροφικό σεισμό και αναστηλώθηκε αμέσως μετά. Τις τοιχογραφίες του ναού επιμελήθηκε ο Σαντορινιός ζωγράφος κ. Χριστόφορος Ασιμής.

Καθολικός Καθεδρικός Ναός Άγιος Ιωάννης ο Βαπτιστής.( τηλ. 22860 22569) Στο κέντρο των Φηρών.
Ο ναός κατασκευάστηκε σε στυλ μπαρόκ και ξεχωρίζει από το πολύ κομψό καμπαναριό του. Καταστράφηκε στο σεισμό του 1956 και αναστηλώθηκε αμέσως μετά. Είναι αφιερωμένος στον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή και είναι μέρος της περιοχής των καθολικών, στο κέντρο των Φηρών

Καθολικό Γυναικείο Μοναστήρι Ροζάρια. Στην περιοχή των καθολικών στο κέντρο των Φηρών, με 12 καλόγριες διαφορετικών εθνικοτήτων. Είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα νησιωτικής αρχιτεκτονικής με χαρακτηριστικά μπαρόκ.

Μονή Αγίου Νικολάου, Αγίου Παντελεήμονα, και Ζωοδόχου Πηγής.
Το μοναστήρι είναι κτισμένο ανάμεσα στο Φηροστεφάνι και το Ημεροβίγλι το 1651 και είναι αφιερωμένο σε τρεις αγίους.  Στον Άγιο Παντελεήμονα, στη Ζωοδόχο Πηγή και στον Άγιο Νικόλαο. Το μοναστήρι στεγάζει μια έξοχη βυζαντινή εικόνα του Αγίου Νικολάου.

 Το εκκλησάκι της Θεοσκέπαστης είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα, είναι χτισμένο στην άκρη ενός βράχου μπροστά από το βράχο του Σκάρου.

Μια άλλη ενδιαφέρουσα εκκλησία είναι αυτή της Παναγίας της Μάλτας η οποία πήρε το όνομά της, σύμφωνα με την παράδοση από μια εικόνα που βρέθηκε στη θάλασσα κοντά στην Μάλτα, σε ένα ταξίδι από τη Σαντορίνη για τη Μάλτα για τη μεταφορά του κρασιού. Ο καπετάνιος του πλοίου, ωθούμενος από τα όνειρα της Παναγίας, πήρε την εικόνα από τη θάλασσα και την έφερε στο Ημεροβίγλι, όπου χτίστηκε η εκκλησία. Το ξύλινο τέμπλο έχει σκηνές από την Παλαιά Διαθήκη. Η αρχική εκκλησία χτίστηκε τον 19ο αιώνα, αλλά καταστράφηκε από το σεισμό του 1956 και στο χώρο χτίστηκε ένας νέος ναός .

Η Αγία Αικατερίνη Οίας  ένας  ιστορικός και σημαντικός ναό της Οίας με νέα ακριβή στοιχεία και έγγραφα που βρέθηκαν  προκύπτει ότι:
-ο ναός είναι πατριαρχικός – σταυροπηγιακός
– έχει ιδρυθεί στις αρχές του 1600 και όχι το 1804 όπως πιστεύονταν μέχρι σήμερα
– παρά τους τρομερούς σεισμούς οι οποίοι συνέβησαν, το 1650 έως τον καταστροφικό σεισμό του 1956, δεν υπέστη σαν από θαύμα ούτε μια ζημιά, μένοντας ολόρθος στους αιώνες
– το ξυλόγλυπτο τέμπλο του έχει αγιογραφηθεί από τον σημαντικό Κυκλαδίτη αγιογράφο Χριστόδουλο Καλλέργη (1722), γεγονός άγνωστο μέχρι σήμερα στη βιβλιογραφία
– οι εικόνες του έχουν αγιογραφηθεί από γνωστούς σαντορινιούς ζωγράφους, μεταξύ των οποίων ο Εμμανουήλ Γουλιέλμου Δαρζέντας
– διαθέτει πατριαρχικό σιγίλιο με μολυβδόβουλο και πλήθος ιερών αντικειμένων ιδιαίτερης αξίας για την εκκλησιαστική ιστορία του νησιού.